Voedings- en dieetkunde

Wat is een worstenbroodje zonder worst?

Plantaardige maaltijden in studentenrestaurants. Dat was het onderwerp van een driedaags netwerkevent in Praag, waar opleidingshoofd Voedings- & dieetkunde (VDK) Katrien Van Beneden samen met STUVO-collega Dagmar Schwall (ook alumnus VDK) aan deelnam.
Ze kregen er naast plantaardige maaltijden ook heel wat tips en tricks rond duurzame voeding voorgeschoteld.

Vegan norm

“Duurzame voeding is zowel binnen het onderzoek alsook het onderwijs in onze opleiding zeer belangrijk,” aldus Katrien Van Beneden, “plantaardige voeding is cruciaal voor de toekomst van onze planeet.” Tijdens de driedaagse kwamen allerlei best practices aan bod. Vooral van de Duitse studentensteden was Katrien onder de indruk: “Daar lopen ze toch wat vooruit op ons. In heel wat studentenrestaurants is plantaardig de norm. Sommigen zijn zelfs uitsluitend plantaardig. Wat enorm veel voordelen heeft, want plantaardige voeding is niet alleen duurzamer, maar vaak ook gezonder. Die focus op gezondheid en duurzaamheid staat centraal in het beleid daar.”

Quid meat?

In de studentenresto’s van EhB zal vlees niet onmiddellijk verdwijnen, vertelt Dagmar Schwall: “We willen nog altijd de keuze bij de student laten. We willen niets gaan opdringen. Maar dat wil niet zeggen dat we geen duurzame voeding gaan promoten. Het is belangrijk dat het stigma doorbroken wordt. Duurzame of plantaardige voeding heeft soms nog de reputatie van niet lekker te zijn. Maar je kan bijvoorbeeld lekkere vegetarische worstenbroodjes maken. Of we kunnen de duurzame opties meer in de kijker zetten. Als broodje van de week bijvoorbeeld. Of we gaan wat nudgen: de gezonde opties op ooghoogte en de minder gezonde voeding wat verder. Daarnaast kunnen we studenten en collega’s hun gedrag ook sturen door ze goed te informeren over de invloed van hun eetgedrag en de vele voordelen van plantaardige voeding.”