De Journalist

Opleiding Journalistiek kleurt vakblad De Journalist

In de nieuwste editie van het vakblad De Journalist staan verschillende bijdragen van oud-studenten en een docente van Erasmushogeschool Brussel. Deze editie bevat een interview met oud-student en oorlogsjournalist Arnaud De Decker, een uitgebreide bijdrage van docente Journalistiek Ria Goris, die nieuwsmijders en -wantrouwers in dialoog liet gaan met journalisten, en een reportage over de AI-superdesk van Belga, waar oud-student Hans Vandendriessche als algemeen hoofdredacteur de leiding heeft.

Enkele artikels uit De Journalist

‘Geef gedreven mensen meer kansen’

Oud-student Arnaud De Decker, een freelance journalist en fotograaf, wordt geïnterviewd over zijn ervaringen in Oekraïne. De Decker, die ooit bijna de journalistiek opgaf vanwege de financiële onzekerheid, vond zijn roeping in oorlogsverslaggeving. Zonder verzekering en op eigen kosten reist hij regelmatig naar het conflictgebied om verhalen te vertellen die er volgens hem echt toe doen. Hij deelt hoe hij zijn reizen organiseert en de uitdagingen waarmee hij geconfronteerd wordt, van praktische obstakels tot levensbedreigende situaties. Lees hier het volledige interview.

Geef gedreven mensen meer kansen. Zwaai de deuren van de gevestigde redacties wat meer open. Er is veel journalistiek talent dat nu niet gezien wordt. Het mag toch niet zo zijn dat je naar oorlogsgebied moet reizen om in de kijker te lopen? Of dat freelancers afhankelijk zijn van beurzen zoals die van Fonds Pascal Decroos?

Arnaud
Arnaud De Decker
Freelance journalist en fotograaf

‘We hebben gelijkaardige bezorgdheden en frustraties’

Een andere opmerkelijke bijdrage komt van collega Ria Goris, die een dialoog initieerde tussen nieuwsmijders, nieuwswantrouwers en journalisten. Deze gesprekken, onderdeel van een breder onderzoek door Erasmushogeschool Brussel, beoogden wederzijds begrip en inzicht te bevorderen. Het project benadrukt het belang van empathisch luisteren en het delen van persoonlijke ervaringen om de kloof tussen nieuwsmedia en hun publiek te overbruggen. Benieuwd naar de resultaten van deze interviews? Lees hier het volledige artikel.

De superdesk van Belga

Daarnaast biedt het blad een kijkje in de innovatieve AI-superdesk van Belga, waar Hans Vandendriessche, een andere oud-student, als algemeen hoofdredacteur fungeert. Belga heeft AI-tools geïntegreerd in hun redactionele systeem, wat de efficiëntie van de nieuwsproductie verhoogt en de werkdruk voor journalisten verlaagt. Deze technologie helpt bij het genereren van titels, het samenvatten van persberichten en meer, en stelt journalisten in staat om zich meer te richten op veldwerk. Lees hier meer over deze Superdesk.

Klik hier om het volledige magazine te lezen. Voor meer info over De Journalist, surf naar https://www.journalist.be/nl/over-de-vvj/publicaties/de-journalist.

Met deze bijdragen tonen we wederom aan hoe onze alumni en medewerkers een significante impact hebben op het journalistieke landschap, zowel lokaal als internationaal. Wil je zelf ook graag aan de slag in de journalistieke wereld? Bekijk dan zeker de opleiding Journalistiek!