Volle aula op Verkiezingsdebat

De Algemene Studentenraad van Erasmushogeschool Brussel organiseerde voor het eerst een gratis verkiezingsdebat op maandag 13 mei op campus Kanal. Naar aanleiding van de verkiezingen in 2024 verzamelden ze kopstukken van zeven Vlaamse partijen.

Verkiezingsdebat

Met 132 inschrijvingen was de opkomst veelbelovend, en de aanwezigheid van zowel bekende als onbekende gezichten getuigde van een brede interesse in het debat. De keuze van de sprekers, waaronder politici van verschillende partijen, weerspiegelde een streven naar diversiteit en inclusiviteit. Zo nodigde ze Anna Milojkowic (PVDA), Nadia Naji (Groen), Hannelore Goeman (Vooruit), Ana Osorio (CD&V), Sepp Tyvaert (Open VLD), Jeroen Bergers (N-VA) en Britt Huybrechts (Vlaams Belang) uit op het debat. Igor Bulcke, journalist bij HLN, was moderator van het Verkiezingsdebat.

We vinden het belangrijk dat studenten, maar ook lectoren geïnformeerd naar de stemhokjes gaan. Daarom dat we zo'n evenement hebben georganiseerd.

Rik Van Campenhout
Voorzitter Algemene Studentenraad

Gaza en Israël, onderwijs en migratie

Er werden enkele belangrijke thema's aangesneden, waaronder Gaza en Israël, onderwijs en migratie. Na het debat volgde er ook een receptie, waar bezoekers over elk thema konden spreken met de aanwezige politici. De betrokkenheid van het publiek illustreerde niet alleen de relevantie van deze onderwerpen, maar ook de bereidheid van studenten om zich te engageren in politieke discussies die onze samenleving raken.

Teamwork

Voor de organisatoren was het debat niet alleen een uitdaging, maar ook een verrijkende ervaring. Of zoals Rik het beschrijft: “Wat ik er vooral tof aan vond, was het echte teamworkgevoel: verschillende studentenkringen hielpen mee, bijna alle bestuursleden van de studentenraad waren aanwezig, en dit zorgde voor een leuke sfeer. Ook het organiseren vond ik persoonlijk leuk en interessant, vooral het contact opnemen met de politieke kopstukken. Ik vind politiek zelf heel boeiend, dus het was leuk om de aankomende leden te contacteren en te leren kennen. Het voelde positief dat ze meteen enthousiast reageerden.”

Verkiezingsdebat

Het Verkiezingsdebat ging super vlot door! Nadien ontvingen we van de sprekers dat het superleuk was. Wat wel heel fijn is om te horen!

Cansel Yelboga
Studentenvertegenwoordiger

Het succes van het Verkiezingsdebat smaakt naar meer. Hoewel er dit academiejaar geen gelijkaardige evenementen meer gepland staan, hoopt de studentenraad dat de trend wordt voortgezet in de komende jaren.

Wij willen alvast alle organisatoren en helpende handen bedanken om dit te organiseren!