VGC

Studenten Lager Onderwijs maken maaltijd klaar voor Kookmet

De studenten van de opleiding Lager Onderwijs hebben vorige week vrijwilligers geholpen bij Kookmet, een levendige ontmoetingsplek in Kuregem waar iedereen welkom is om te genieten van een zelfgemaakte maaltijd.

De vrijwilligers zetten zich dagelijks in om kwetsbare wijken te helpen door middel van een vrijwilligerskeuken, voedselpakketten en open speelplekken voor kinderen. Samen met de vrijwilligers van Cultureghem hebben de studenten een maaltijd bereid voor de wijk. Van het opstellen van boodschappenlijstjes tot het koken, eten en opruimen, de studenten hebben het allemaal samen gedaan.

Deze activiteit past binnen het grotere kader van de tweetalige lerarenopleiding. EhB en HEFF (Haute Ecole Francisco Ferrer), hebben gekozen voor een intense samenwerking binnen hun opleidingen Lager Onderwijs. Hierdoor zijn de leerkrachten die afstuderen beter voorbereid om in zowel het Nederlandstalige als het Franstalige onderwijs les te geven. Door deze versterkte opleiding kunnen ze bovendien sneller inspelen op de leefwereld en noden van hun toekomstige leerlingen in de meertalige en diverse grootstedelijke context van Brussel.

happy kiddo
kookmet

Deze activiteit valt onder de pijler "Ontmoetingen" binnen het pedagogisch kader van het project, waarbij er sterk wordt ingezet op het verlagen van de drempels tussen de taalgrenzen. Door samen aan tafel te zitten ontstaat er een gezellige mix van nationaliteiten. De studenten krijgen op deze manier de kans om de sociale context van Brussel te leren kennen en buiten het typische campusleven te stappen. Voor zij die niet in Brussel wonen, is dit de ideale gelegenheid om de stad beter te leren kennen. En voor wie wel al bekend is met Brussel, is dit de kans om Kuregem te bezoeken en te ontdekken.