Studenten Speakers Corner

Studenten Ehb maken het verschil op Difference Day 2023

Woensdag 3 mei 2023 werd voor de negende keer Difference Day georganiseerd op de werelddag van de persvrijheid. Op Difference Day – in het leven geroepen door de vorig jaar overleden VUB-rector Caroline Pauwels – wordt aandacht gevraagd voor de vrijheid van meningsuiting en de omstandigheden waarin journalisten moeten werken. In Bozar werden verschillende lezingen, debatten en een Speakers' Corner georganiseerd waarin persvrijheid en vrije meningsuiting centraal stonden.

Thema van Difference Day was deze keer 'Speak Freely, Listen Respectfully, Different Opinions Matter'. Aan de vooravond van het event reikten de rectoren van VUB en ULB tijdens een galadiner de Difference Day Honorary Title for Freedom of Expression uit. Laureaten waren auteur en ex-voorzitter van PEN International Jennifer Clement en de Indiase journalist Ravish Kumar.

Het zijn vooral grote broers VUB en ULB die Difference Day trekken, maar het is en blijft ook een gekoesterd kindje van onze opleiding Journalistiek. Onze studenten participeren onder meer aan Speakers Corner en berichten multimediaal over vrijheid van pers en mening.

Patrick Pelgrims
Opleidingshoofd Journalistiek EhB

"Tien jaar geleden zat ik met Caroline Pauwels, Ike Picone en een handvol anderen samen in de VUB-imec-kantoren aan de Pleinlaan om het idee vorm te geven", vertelt Patrick. "Het is gewoon geweldig om te zien tot wat dit is uitgegroeid: een baken van licht en hoop in vaak te donkere tijden, mét een glasheldere boodschap: speak freely, listen respectfully, different opinions matter. En handen af van journalisten! Integendeel: geef hen de ruimte en de mogelijkheden om te rapporteren, te signaleren, te checken, te confronteren… het zal ons allemaal ten goede komen. Heel blij, fier zelfs, dat we daar met onze opleiding aan mogen blijven bijdragen.”

Tijdens Difference Day kregen studenten van VUB, EhB en ULB de kans om hun zelfgeschreven speech te brengen voor een toevallig passerend publiek. Dankzij het aanstekelijke enthousiasme van Aldo Verschuere, die voor de opleiding Journalistiek de voorbereidingen van Difference Day en Speakers Corner mee opneemt,  kwamen de meeste deelnemers van onze hogeschool. Vijf studenten van de opleiding Journalistiek en eentje van Idea & Innovation management kwamen op Difference Day op voor hun mening.

Scherm projectie Difference Day
Laureaten Difference Day Honorary Title

Foto's: Patrick Pelgrims. Meer foto's vind je hier.

Bekijk hieronder de speeches van onze studenten.