header HLN

Studente Patsy getuigt in de krant over meer studenten verpleegkunde

Er is opnieuw meer interesse in het beroep van verpleegkundige. Dit academiejaar gingen 2.511 studenten van start in de bacheloropleiding. In 2022 waren er dat 2.369. Er is dus een groei met net geen 6%.

Het Laatste Nieuws ging spreken met onze studente Patsy:

"Een droom die eindelijk waarheid zou worden: dat is de reden waarom Patsy op haar 23ste verpleegkunde ging studeren. “Ik wilde na het middelbaar al verpleegkunde beginnen. Maar ik heb onverwacht mijn zoontje gekregen. Ik ben dan in een rusthuis gaan werken als zorgkundige. Vorig jaar heb ik het plan dat ik had opgeborgen weer naar boven gehaald en heb ik me ingeschreven”. Patsy heeft intussen twee zonen, van 2,5 en 5 jaar, en dat maakt het studeren er niet eenvoudiger op. “Ik heb het eerst met mijn ouders besproken, heb gevraagd of ik het wel zou doen. Zij hebben me aangespoord om ervoor te gaan en mijn droom waar te maken. Ik kan mijn zoontjes nu ook bij hen brengen als ik naar de les moet en ik kan ook op mijn partner rekenen”. Patsy zet de zorg voor haar kinderen op de eerste plaats maar vindt haar studies ook belangrijk. “Als ik examen heb, studeer ik boven aan mijn bureau. Mijn zoontjes bezorgen me de nodige afleiding tijdens de pauzes. Vier jaar is wel lang natuurlijk, en eerst schrok me dat ook af. Ik begreep het niet goed: ze zoeken zoveel verpleegkundigen en dan maken ze de opleiding nog een jaar langer. Maar wat is een jaartje extra? Vind ik niet erg.”

[bron: HLN, 22/1/2024, het hele artikel, achter betaalmuur]

Patsy, studente verpleegkunde