Morane, pedagogie van het jonge kind

Studente Morane vertelt over het IAIE-congres

Studente Pedagogie van het jonge kind, Morane Demeester, liep stage bij het Kenniscentrum 'Urban Coaching and Education'

Tijdens mijn stage bij het Kenniscentrum 'Urban Coaching and Education' had ik de unieke kans om drie dagen lang een internationaal congres bij te wonen, georganiseerd door de International Association for Intercultural Education (IAIE). Dit congres bood een boeiend programma rond thema's zoals diversiteit, gelijkheid, inclusie en betrokkenheid — thema's die ook bij de opleiding Pedagogie van het jonge kind zeer levendig zijn.

De dagen waren intens en uitdagend en nodigden mij uit om uit mijn comfortzone te treden. Als student was het spannend om omringd te zijn door experts die misschien wel een grote naam hadden binnen hun vakgebied (wie ben ik naast deze mensen?), en dat allemaal in het Engels! Toch heb ik er enorm veel aan gehad. Naast het verwerven van kennis over diverse onderzoeken, bood het congres ruimte voor persoonlijke reflectie. Nieuwe visies die werden gepresenteerd, nodigden uit tot kritisch nadenken. Hoe benaderen andere landen ECEC (Early Childhood Education and Care)? En hoe verhoudt zich dat tot de visie van mijn opleiding Pedagogie van het jonge kind? En op welke manier kan ik me daarbij aansluiten? Soms waren er opvallende overeenkomsten en soms juist grote verschillen. Deze blootstelling aan nieuwe ideeën was enorm verrijkend en bevestigde mijn afstemming met de visie van de opleiding, of opende juist nieuwe perspectieven.

Naast de inhoudelijke sessies bood het congres ook de kans om te netwerken met interessante professionals van over de hele wereld. Het uitwisselen van ideeën over wat we geleerd hadden en onze eigen projecten droeg bij aan mijn professionele groei. Het bijwonen van presentaties door onze docenten was ook een bijzondere ervaring. Hoewel de inhoud me niet onbekend was, was het uniek om te voelen dat hun onderzoek echt gewaardeerd wordt door andere professionals.

pedagogie van het jonge kind

Als student volgen we vaak de visie van onze opleiding zonder er altijd diep over na te denken; we vertrouwen op wat de docenten vertellen. Maar als je dan merkt dat anderen met evenveel waardering naar het onderzoek van je docenten luisteren, bevestigt dat het gevoel dat wat je leert ook daadwerkelijk van waarde is. Voor een pedagogisch coach lijkt mij dit een belangrijke ervaring, omdat je diepgaand in contact komt met actueel onderzoek. Het belang van onderzoek wordt hierdoor nog eens benadrukt: zonder onderzoek is vernieuwing onmogelijk.

Het IAIE-congres liet me ook inzien dat niet elk onderzoek groots hoeft te zijn om relevant te zijn. Hoe klein ook, elk onderzoek draagt bij aan nieuwe inzichten. Kennismaken met onderzoeken van anderen kan je ook in contact brengen met thema's waar je zelf nog niet over had nagedacht. Ook al ben je het niet altijd eens met de bevindingen, deze ervaringen bieden steeds een nieuwe blik. Als je de kans krijgt om deel te nemen aan een congres, zou ik zeker niet twijfelen! Het is spannend, maar vooral ontzettend leerrijk. Bovendien is het ook een kans om gratis nieuwe steden te ontdekken waar je anders nooit zou komen, zoals Chemnitz.