Het kwartier

Studente Journalistiek werkt mee aan verkiezingsspecial van Het kwartier

Lies Van Vaerenbergh, een laatstejaarsstudente Journalistiek, heeft haar stage op de podcastredactie van VRT NWS afgerond met een bijzondere bijdrage: een verkiezingsspecial van de populaire podcast Het kwartier.

12 weken stage

Lies liep haar stage bij VRT, meer specifiek op de podcastredactie van VRT NWS. Daar werkte ze mee aan de dagelijkse actuapodcast ‘Het kwartier’, afgewisseld met de jongerenpodcast 'Snapt ge mij nu?' van Aurélie Boffé. Omdat ze 12 weken stage liep, kreeg ze ook de kans om bij deelredactie te werken. Zo zorgde ze voor voxpops bij De Wereld Vandaag, ging ze politici interviewen in Antwerpen en Leuven voor Radio 1 en werkte ze een week mee op de redactie van De Ochtend.

Het kwartier

Lode Roels en Sofie Vander Donckt maken vanaf nu op elke werkdag een nieuwspodcast: Het kwartier. Elke weekdag kiest hun redactie 3 onderwerpen uit de brede actualiteit. Voor de verkiezingen wouden ze iets speciaals doen vertelt Lies: "Het leek belangrijk om goede informatie op een leuke manier te presenteren op de ochtend na de verkiezingen.". Dus doken ze in de Vlaamse en de federale verkiezingsresultaten voor een extra aflevering.

Ze schoof dan ook met plezier aan en ging de avond zelf voxpoppen bij het publiek van het debat. Voxpoppen, of het verzamelen van korte reacties van mensen op straat, gaf de aflevering een persoonlijke en directe invalshoek. Lies monteerde ook verschillende delen van de aflevering, wat haar een veelzijdige ervaring gaf in het productieproces.

Als stagiaire was het ongelofelijk boeiend en dankbaar om in deze periode te kunnen meedraaien op een redactie. Om dan in verwelkomende redacties als die van 'Het kwartier' en 'Snapt ge mij nu?' te belanden, had ik nooit durven dromen. Ik heb onwaarschijnlijk veel kunnen leren, fijne kansen gekregen en eerlijke feedback ontvangen.

Lies
Lies Van Vaerenbergh
Studente Journalistiek

Deze speciale aflevering van 'Het kwartier' was de perfecte afsluiter van Lies haar stage, waarbij ze niet alleen haar vaardigheden kon toepassen, maar ook kon bijdragen aan een belangrijke nationale gebeurtenis. Wij willen haar alvast feliciteren en kijken ernaar uit om nog van haar te horen!

Benieuwd naar het resultaat? Beluister de podcast hier. Of bekijk Lies haar korte vlog over deze spannende dag!