Difference Day

Straffe discours van onze studenten op Difference Day

“Spreek vrijuit, luister met respect, verschillende meningen tellen mee”, het centrale thema van Difference Day. Een bijzondere dag voor onze studenten Journalistiek!

Difference Day

Difference Day wordt elk jaar georganiseerd op 3 mei op de Internationale Dag van de Persvrijheid en brengt hulde aan de moed en vastberadenheid van diegenen in de media die zich inspannen om de waarheid te belichten, waarbij ze vaak hun eigen leven op het spel zetten. Dit is een initiatief van UAB, in samenwerking met Bozar, VUB, ULB en Erasmushogeschool Brussel, al 10 jaar lang. Want sinds de start in 2015 hebben we iedereen die de democratie koestert uitgenodigd om wereldwijd solidair te zijn met journalisten, mediaprofessionals en organisaties die zich inzetten voor de waarheid.

Speakers corner

Op de planning stonden verschillende sessies van interessante sprekers uit het werkveld, maar ook onze studenten konden hun stem laten horen. In de speakers corner namen ze een duidelijk standpunt in en verwoordden ze hun mening over een kwestie die voor hen van groot belang is ten opzichte van de bredere gemeenschap. Zo vertelde Stefan Moens, opleidingshoofd Journalistiek, vol lof over de toespraken van de studenten:

“Dit jaar bracht Shakira een heel doorleefd en emotioneel betoog over wat het betekent om als jonge vrouw een hoofddoek te dragen. Lieselot hield een mooie speech over het belang van kunst & cultuur in ons leven en dat het eigenlijk absurd is om in deze sector te besparen. Nawras haalde in een striemende aanklacht uit naar de witte elite die verantwoordelijk was voor de racistische moord op student Sanda Dia.

Nog een andere student riep de jongeren op om in juni te stemmen op andere jongeren, iemand voerde een pleidooi om de klimaatcrisis ernstig te nemen en in de laatste bijdrage vond een studente dat we wat zuiniger en bewuster moesten omspringen met... woorden.

Kortom een prachtige staalkaart van jonge, vlammende, spitsvondige, soms provocerende dan weer licht poëtische retoriek. Afspraak in Bozar voor de Speakers' Corner van volgend jaar!”

Daarnaast speechte ook Léna Rutagira Nduwayezu, studente Communicatie, over "Is our hair not good enough?". In deze speech is Léna een stem voor zwarte vrouwen en hun prachtige haren. Ze roept op om de haren van zwarte vrouwen te accepteren en te representeren in de samenleving. Want niemand hoort onzeker te zijn door de kleur, vorm of structuur van zijn of haar haar.

Nawras Jebara

Léna Rutagira Nduwayezu

Discours blijven niet onopgemerkt

De woorden van onze studenten worden verspreid. Zo verscheen Nawras al in HLN en Bruzz:

Wij zijn alvast benieuwd naar de journalistieke toekomst van deze studenten!