wtnschp journalistiek

Regionale pers: waakhond of schoothondje?

Ria Goris is lector en onderzoekster bij de opleiding Journalistiek en heeft een achtergrond als journalist bij onder meer Knack en De Standaard. Zij ging - samen met de studenten - haar oor te luisteren leggen bij de burgemeesters om hun ervaringen met regiojournalisten te kennen. Zo leerde ze hoe burgemeesters en schepenen in Vlaamse centrumsteden de regiojournalistiek ervaren.

Het eerste deel was alvast verrassend: van veel kritisch waakhondgehalte lijkt alvast geen sprake, regiojournalisten staan onder druk en hebben veel te weinig tijd om zich te kunnen vastbijten in dossiers, stellen veel burgemeesters en schepenen.

In de herfst van 2019 trekt ze naar de regiojournalisten om te vragen hoe zij de relatie met lokale beleidsmensen beleven.

Lees het volledige artikel over dit onderzoeksproject op de site van wtnschp.be, het onderzoeksportaal van EhB en VUB.