boekenbende

PJK-studenten op stap met Boekenbende aan Huis!

De eerstejaarsstudenten van de bachelor Pedagogie van het jonge kind gingen van februari tot april op stap met de Boekenbede aan Huis, een initiatief van de Brusselse bibliotheken.

De Boekenbende aan Huis

Het doel van de Boekenbende is om verhalen en leesplezier over te brengen naar gezinnen waarbij voorlezen geen evidentie is. Tijdens het project gaan studenten 5 keer voorlezen bij een gezin in Brussel. Ook gaat de student 1 keer samen met de ouder(s) en het kind naar de bibliotheek. Een eerste infomoment over het project kregen de studenten al in december. Als voorbereiding op hun bezoek met het gezin aan de bibliotheek, gingen de studenten ook al eens langs bij de deelnemende bibliotheken in Jette, Laken en Sint-Gillis. Om de gezinnen te leren kennen, woonden de studenten twee keer een Welkom-in-de-klasmoment bij, ondersteund door de lesgevers van Ligo Brusselleer, een netwerk voor basiseducatie.

Een topproject!

Uiteindelijk hield ik echt van dit project, ik heb geleerd dat ik goed met kinderen kan werken en dat ik het ook fijn vind. Ik zou als ouder ook meedoen aan dit project. Het project helpt de ouders. Ze kunnen ook nieuwe interesses ontdekken, ze zien misschien ook een andere kant van hun kind die ze misschien ervoor niet hadden opgemerkt, het stimuleert hen om meer te lezen voor of met hun kind.

boekenbende student
Studente Pedagogie van het jonge kind

De 42 eerstejaars studenten werden verdeeld over 6 basisscholen: ‘t Plantzoentje, De Zenne, Droomboom, Balder, Dageraad en Van Asbroeck. Dit betekende de start van het voorleestraject. Elke student maakte afspraken met het voorleesgezin om 5 keer te gaan voorlezen. Op het einde van het project werd er op 19 april een slotmoment georganiseerd in de bibliotheek met de gezinnen en alle voorlezers.

Hop naar de bib!

Mijn kind wil nu elke week op zaterdag naar de bibliotheek gaan!

Een enthousiaste ouder

Boekenbende aan Huis geeft de studenten PJK de kans om ervaringen op te doen met voorlezen in een diverse (vaak meertalige) context. Maar het project is zoveel meer. Ze leren de Brusselse kinderen, gezinnen én hun verhalen kennen.