studenten betogen mee voor meer geld

Ook EhB protesteert tegen de onderfinanciering

Net zoals de andere dertien Vlaamse hogescholen onderschrijven ook wij de analyse van de vakorganisaties dat het hoger onderwijs structureel ondergefinancierd wordt. Ruim 667 miljoen euro: dat is het bedrag dat de hogescholen en universiteiten van de Vlaamse gemeenschap elk jaar mislopen als gevolg van besparingsmaatregelen en dit al gedurende de voorbije 15 jaar.

Ondanks het Financieringsdecreet van 2008 daalde de financiering per student van ruim 9.500 euro per jaar naar minder dan 7.500 euro per jaar. Zelfs na het goede nieuws van de Vlaamse regering over de begroting 2024, rest er nog steeds een structurele onderfinanciering. In het bijzonder voor de hogescholen, gaat het over een bedrag van 155 miljoen euro. En het resultaat laat zich raden: besparingen en een oplopende werkdruk bij het personeel.

Daarom was er best wel veel volk op de betoging van 11 oktober 2023. 2000 deelnemers uit alle hoeken van Vlaanderen trokken met veel lawaai door de stad en lieten van zich horen bij het Vlaams Parlement. Docenten uit een aantal opleidingen hadden zelfs hun studenten meegebracht zodat ook hun stem kon gehoord worden. En nu maar hopen dat het helpt...

betoging 11 10 23