Onverwachte heldendaad: Studente vroedkunde helpt bij straatbevalling

Onverwachte heldendaad: Studente Vroedkunde helpt bij straatbevalling

Een doordeweekse wandeling naar het station draaide voor werkstudente Mariama Camara uit het tweede jaar vroedkunde even anders uit. Onderweg naar het werk zag ze een vrouw met pijn midden op straat bij het station van Mechelen. De situatie zag er urgent uit en de student ging meteen over tot actie.

Vierde kind

De vrouw was 39 weken zwanger en beviel van haar vierde kind. Het was een stuitligging met meconium, wat de situatie nog complexer maakte. Zonder aarzeling belde ze de ambulance en bleef bij de vrouw wachten. De tijd leek eindeloos te duren, maar gelukkig arriveerde de ambulance net op tijd.
Tot haar verbazing waren alle hulpverleners mannen, en ook zij waren in shock door de onverwachte situatie. Met haar opleiding als vroedvrouw in haar achterhoofd, nam Mariama de leiding. Ze hielp de vrouw bij de bevalling en bracht een gezond meisje ter wereld.

Emoties

De opluchting en vreugde waren overweldigend toen moeder en kind veilig werden overgebracht naar het ziekenhuis (Sint Maarten). Mariama trilde van de adrenaline en emoties. Dit was een ervaring die ze nooit zal vergeten.
Als studente vroedkunde heeft ze geleerd dat elke bevalling uniek is en dat je altijd moet vertrouwen op je kennis en instinct. Vandaag werd ze onverwacht een held, en kon ze het verschil maken voor deze moeder en haar kind.