opleiding journalistiek

Onderzoek opleiding Journalistiek opgepikt door VRTnws

Over nieuwsmijders en nieuwswantrouwers

Hoewel er in Vlaanderen beduidend meer vertrouwen is in de media dan bijvoorbeeld in Frankrijk of de VS, wordt de groep nieuwsmijders en -wantrouwers jaar na jaar groter. Dat blijkt uit het Reuters Digital News Report dat binnenkort wordt gepubliceerd. Bijna één op de drie Vlamingen haakt af van de traditionele media. De opleiding journalistiek van de Erasmushogeschool Brussel bracht de kritieken en achtergronden van die groep in kaart. En dat werd opgepikt door VRTnws.

Nieuwsmijders zijn mensen die het nieuws niet meer volgen, terwijl er bij de groep wantrouwers een sterk geloof is dat de berichtgeving niet correct is. Onder leiding van Ria Goris, docent onderzoeksmethoden aan de Erasmushogeschool, interviewden de studenten van de opleiding Journalistiek nieuwsmijders en -wantrouwers en vroegen hen naar hun redenen waarom ze afhaken of net gaan wantrouwen. Via oproepen op sociale media konden mensen die zichzelf tot één van beide groepen rekenen, uitgebreid in gesprek gaan met de interviewers.

Advies uit het onderzoek

Om te vermijden dat mensen alleen de negatieve dingen uit het nieuws onthouden, kan er gelet worden op het actief brengen van positiviteit.

Het is ook goed als er meer positieve verhalen in de mix gebracht worden. Verhalen die veerkracht tonen en de mensen weer betrekken in het brengen van het nieuws.

Ria goris
Ria Goris
Docent onderzoeksmethoden

Lees meer over het onderzoek hier.