Een krant waait over straat

Onderzoek journalistiek gepubliceerd in het vakschrift van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ)

Ria Goris, onderzoeker journalistiek aan onze hogeschool, ging in haar onderzoek van de afgelopen twee jaar op zoek naar wat mensen ertoe drijft om traditionele media de rug toe te keren. Een opvallende uitspraak van een collega-journalist tijdens een voorgaand onderzoek bracht haar tot dit onderwerp. “Voor journalistiek wordt het steeds moeilijker om de breuklijnen van de maatschappij te voelen. Journalisten capteren steeds minder de zaken die op straat gebeuren.” Moeten journalisten zich zorgen maken of niet?

De cijfers van het jaarlijks Reuters Digital News Report geven aan dat het globaal niet de juiste kant opgaat met het vertrouwen in de klassieke media en Vlaanderen vormt hierop geen uitzondering, en nieuwsmijding kende de voorbije jaren een sterke stijging. Ria nam samen met onze derdejaarsstudenten journalistiek en twee onderzoeksassistenten tussen september 2021 en december 2022 tachtig diepgaande interviews af bij wantrouwers en ‘afhakers’ van de traditionele nieuwsmedia in Vlaanderen. Het hoe en waarom van het afnemende vertrouwen in de klassieke media en van nieuwsmijding wordt met dit onderzoek beter in beeld gebracht, een waardevolle bijdrage voor de sector.

De resultaten van dit onderzoek werden onlangs nog opgepikt voor VRT NWS en het onderzoek verscheen, samen met een artikel onlangs in ‘De journalist’, het vaktijdschrift van de Vlaamse Vereniging van Journalisten. Laten we hopen dat deze nieuwe inzichten mee helpen het tij te keren.