Docent Patrick Mullie

Minder suiker is marketingstunt

Meer dan 360 ton suiker haalden de drie grote supermarkten in België vorig jaar uit hun huismerken. Goed nieuws voor de consument? Volgens onze docent voedings- en dieetkunde Patrick Mullie gaat het hier eerder om een marketingstunt.

Weinig verschil

Na overleg met het ministerie van Volksgezondheid haalden Colruyt, Delhaize en Carrefour vorig jaar 363 ton suiker, 170 ton vet en 82 ton zout uit de voeding van hun huismerken. Dat lijken volgens Patrick Mullie indrukwekkende cijfers tot je ze in perspectief plaatst: “Het gaat slechts over vijf procent minder suiker. Bovendien gaat het over producten die vaak al enorm veel suiker bevatten. De gemiddelde consument eet ongeveer 100 gram suiker per dag. Als we daar 5 procent aftrekken blijven we 95 gram suiker eten. Wat enorm veel is. Bovendien moeten die suikers in de voeding ook door iets anders vervangen worden. Minder suiker wil daarom niet zeggen minder calorieën. We hebben net een calorieprobleem.”

Grotere uitdagingen

We staan als maatschappij volgens Patrick Mullie voor grotere uitdagingen: “De helft van alle volwassenen kampt met overgewicht. Er zijn in ons land vandaag 100.000 obese kinderen waarvan we nu al weten dat ze minder lang gaan leven. In die zin is die vijf procent minder suiker slecht een druppel water op een hete plaat. Zeker als je weet dat er bijvoorbeeld nog steeds meer dan 3.000 frisdrankautomaten op de scholen staan. In denk dus dat we deze oorlog aan het verliezen zijn.”

Structurele maatregelen

De overheid moet structurele maatregelen nemen en inzetten op preventie. Patrick Mullie: “We moeten vermijden dat kinderen te dik worden. Door dat klein beetje minder suiker gaan we het niet redden. De overheid zou frisfranken en snacks onmiddellijk 10 tot 20 procent duurder kunnen maken. Als je echt minder suiker wil binnen krijgen, koop dan minder frisdrank, minder kant-en-klare maaltijden, minder snacks en je hebt meteen de helft minder suiker binnen. Dat blijft voor de overheid een moeilijke keuze. De winstmarges van de producenten zitten net in deze producten. Als alle Belgen morgen enkel fruit, aardappelen en vlees zouden kopen zouden de winstmarges snel krimpen. Ik ben momenteel vrij pessimistisch. Maar als een maatschappij echt wil, kan er veel. Dat zagen we bij roken. In de jaren zestig rookte 60% van de volwassenen. Dat kunnen we ons nu echt niet meer inbeelden.”

Bekijk Patrick Mullie op het VRT-Journaal