Melkmagie: een betoverende workshop voor Brusselse leerlingen

Brusselse leerlingen krijgen bij ons de kans om in de wondere wereld van biotechnologie te duiken. Recent namen de leerlingen van Regina Pacis deel aan de exclusieve workshop "Melkmagie", een initiatief van het Open BioLab Brussels. Deze bijzondere ervaring gaf hen de kans om genetisch gemanipuleerde darmbacteriën te maken die lactose detecteren en daarbij roze kleuren.

Een Praktijkgerichte Ontdekkingstocht

De workshop "Melkmagie" was niet zomaar een theoretische les; het was een hands-on ervaring waar de leerlingen zelf aan de slag gingen. Onder begeleiding leerden ze een plasmide, een stuk circulair DNA met specifieke genen, in te brengen in de E.coli K12 bacterie. Deze genetisch gemodificeerde bacterie diende als biosensor voor het detecteren van lactose in melkproducten. Door zelf dit proces te doorlopen, kregen de leerlingen een diepgaande kennismaking met biotechnologisch onderzoek.

Wetenschap, Toepassingen en Ethiek

Tijdens de workshop werd niet alleen de technische kant belicht. De leerlingen kregen ook uitleg over de mogelijke toepassingen van genetisch gemodificeerde organismen en de ethische kwesties die daarbij komen kijken. Zo leerden ze bijvoorbeeld hoe biosensoren gebruikt kunnen worden om specifieke stoffen te detecteren en signaleren. Tegelijkertijd werd er nadruk gelegd op de voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat genetisch gemanipuleerde bacteriën zich zouden verspreiden.

Een Toekomstgerichte Workshop

De ontwikkeling van de workshop verliep in drie fases: de bouwfase, de testfase en de uitrolfase. In de bouwfase werden handleidingen en protocollen ontwikkeld, inclusief veiligheidsmaatregelen en maatschappelijke context. Tijdens de testfase werden leerkrachten uitgenodigd om de workshop te volgen en feedback te geven, zodat deze op maat gemaakt kon worden voor scholieren. Uiteindelijk werd in de uitrolfase de workshop georganiseerd voor Brusselse scholen en opgenomen in het jaarlijkse aanbod van het Open BioLab Brussels.

Toegankelijke Biotechnologie

Het doel van de "Melkmagie" workshop was om biotechnologie toegankelijk te maken voor iedereen. Door leerlingen zelf een lactosebiosensor te laten maken en te laten zien hoe eenvoudig en kosteneffectief deze methode is, werd de inzetbaarheid van biotechnologie voor praktische toepassingen in ons dagelijks leven gedemonstreerd.

Nieuwe generatie wetenschappers dankzij Innoviris

Bij de Erasmushogeschool Brussel geloven we in het betrekken van jongeren bij wetenschap en technologie. Projecten zoals "Melkmagie" laten zien hoe innovatie en educatie hand in hand kunnen gaan om een nieuwe generatie wetenschappers te inspireren. Wie weet, misschien ontdekken we dankzij deze workshops de biotechnologen van de toekomst!
Dit project werd gefund door Innoviris. Er nemen ook heel wat andere Brusselse scholen deel: Sint-Guido-Instituut, Sint-Pieterscollege, Maria-Boodschap, Hoofdstedelijk Atheneum Karel Buls, GO! Atheneum Emanuel Hiel, Go for Business campus Toverfluit en Sint Luca School of Arts. In totaal zullen er 140 leerlingen meedoen aan de workshop.