Studenten voedings- en dieetkunde

Meer erkenning voor de diëtist

We worden overspoeld door voedingsadvies van voedingsgoeroes, gezondheidsconsulenten, BV’s enz… Heel wat mensen zijn het noorden kwijt en weten door verwarrende en foute voedingsadviezen, modediëten, superfoods, en hypes niet meer wat gezonde voeding is.
Onze docenten en studenten Voedings- & Dieetkunde onderschreven daarom mee een vrije tribune in het weekblad Knack.

Wetenschappelijk

De docent voedings- en dieetkunde leggen uit waarom die oproep er kwam: “Tegenwoordig heeft zowat iedereen die iets van voeding meent te kennen zijn advies klaar over voeding. Elke voedingsgoeroe heeft zijn eigen visie op een gezond voedingspatroon. Helaas zijn de visies van die mensen zelden of nooit wetenschappelijk onderbouwd. Dat is net het grote verschil met voedingsadvies gegeven door een diëtist. Ons advies is wetenschappelijk onderbouwd en gestoeld op onderzoek. Onze studenten leren op een wetenschappelijk onderbouwde manier patiënten of klanten degelijk voedingsadvies geven. Daarbij benadrukken we ook dat er geen snelle oplossingen zijn. Gezonder gaan leven brengt een gedragsverandering met zich mee. Gedragsveranderingen vergen altijd tijd.”

Meer dan vermageren

Wanneer mensen het over diëten of diëtisten hebben, denken we vaak aan vermageren of gewicht verliezen, terwijl dit slechts een klein deel uitmaakt van het beroep van diëtist. Volgens de docenten mag ook aan deze perceptie een einde komen: “We houden ons niet enkel bezig met vermageren. De diëtist is een erkend paramedisch beroep. We helpen heel wat mensen verder, ik denk bijvoorbeeld aan patiënten met diabetes, de ziekte van Crohn, kanker, voedselallergie, mucovisidose, nefropathie,… Deze mensen hebben heel wat specifieke noden en vragen naar voeding toe. We spelen hier als beroepsgroep een cruciale rol.”

Diëtisten worden nu nog veel te vaak gezien als behandelend.

Docententeam Voedings- & Dieetkunde

Besparen door preventie

In de vrije tribune vragen de diëtisten ook meer aandacht voor preventie. De docenten voedings- en dieetkunde zien daar nog heel wat mogelijkheden: “Diëtisten worden nu nog veel te vaak gezien als behandelend. Alsof we pas mogen ingrijpen wanneer het te laat is. We weten vandaag dat ons huidig voedingspatroon voor velen zal lijden tot diabetes, obesitas of hart- en vaatziekten. Waarom proberen we dat niet te voorkomen in plaats van achteraf te behandelen?“

De vrije tribune kan je hier lezen.