Kopenhagen oase van design en duurzaamheid

Onze tweedejaarsstudenten Landschaps- & Tuinarchitectuur hebben de dynamische stad Kopenhagen verkend. Een stad die bekend staat om zijn unieke samensmelting van kunst, water, landschap en stedelijk leven. De reis door het hart van Denemarken, werd begeleid door onze docenten Paul Verschueren en Erik Van Mullem.

In de voetsporen van meesters

De reis begon met het volgen van de sporen van gerenommeerde landschapsarchitecten zoals Silvia Karres en Dan Strubbegaand. We ontdekten hoe zij, samen met andere grootheden zoals Marianne Levinsen en Julien De Smedt, de stad hebben getransformeerd tot een levend canvas waarop natuur en architectuur een harmonieuze symfonie vormen.

Een stad van contrasten

Kopenhagen, gelegen aan de oostkust van Seeland, verwelkomt bezoekers met open armen en een rijke diversiteit aan architecturale stijlen. Van de strakke lijnen van moderne gebouwen tot de sierlijke contouren van historische monumenten, de stad is een feest voor het oog. Maar Kopenhagen maakt niet alleen indruk met zijn esthetiek; het is ook een voorloper op het gebied van duurzaamheid en veerkracht, met innovatieve oplossingen voor waterbeheer en groene infrastructuur.

Water als levensader

Tijdens de studiereis lag de focus op water in al zijn facetten. We hebben geleerd over blauwe netwerken, waterbuffering en de rol van water in recreatie. We zagen hoe de stad deze essentiële bron integreert in de inrichting van de openbare ruimte, wat bijdraagt aan zowel de esthetiek als de functionaliteit van het stedelijk landschap.

Kunst en natuur hand in hand

Een hoogtepunt van de reis was het bezoek aan het Louisiana Museum voor Moderne Kunst. Dit bijzondere museum, gelegen aan de kust ten noorden van Kopenhagen, belichaamt het belang van kunst en natuur in de Deense cultuur. Met een prachtige collectie moderne kunst en een adembenemend landschap dat naadloos opgaat in de architectuur, is het Louisiana Museum een ware ode aan de synergie tussen kunst en natuur.

Voor onze studenten was het een leerrijke ervaring die hen ongetwijfeld zal helpen in hun toekomstige carrière als landschaps- en tuinarchitecten.