Tada verpleegkunde vroedkunde

Kinderen van TADA ontdekken de wereld van verpleegkunde en vroedkunde

Afgelopen zaterdag was een bijzondere dag voor de kinderen van TADA (ToekomstATELIERdelAvenir). Ze kregen de kans om de fascinerende wereld van verpleegkunde en vroedkunde te verkennen tijdens een namiddag op onze campus in Jette. De jonge deelnemers werden ondergedompeld in verschillende aspecten van deze beroepen in de gezondheidszorg. Wat kwam er onder andere aan bod:

1. Pols gipsen: De kinderen leerden hoe ze een gebroken pols moesten gipsen. Met behulp van echte gipsmaterialen oefenden ze het aanbrengen van een stevige en comfortabele spalk. Ze ontdekten de kunst van het immobiliseren van een gewonde ledemaat, een vaardigheid die verpleegkundigen en artsen dagelijks gebruiken.
  2. EHBO: EHBO is van vitaal belang in noodsituaties. De kinderen leerden basisprincipes zoals het verbinden van wonden, het herkennen van tekenen van verstikking en het reanimeren van een persoon in nood. Deze vaardigheden kunnen levens redden en zijn essentieel voor iedereen, ongeacht hun leeftijd.
  3. Zwangerschap: De kinderen kregen een kijkje in de wereld van de vroedvrouw. Ze leerden over de verschillende stadia van zwangerschap, prenatale zorg en bevalling. Het belang van empathie, geduld en zorgzaamheid werd benadrukt. Wie weet, misschien hebben we toekomstige vroedvrouwen in de dop!
  4. Verpleegkundige taken: De kinderen ontdekten ook de dagelijkse taken van verpleegkundigen, zoals medicatie toedienen, patiënten ondersteunen en samenwerken met artsen en andere zorgverleners. Ze beseften dat verpleegkunde niet alleen draait om technische vaardigheden, maar ook om menselijke interactie en compassie.

Toekomst gezondheidszorg

Deze workshop was niet alleen educatief, maar ook inspirerend. De kinderen kregen een voorproefje van de impact die ze kunnen hebben in de gezondheidszorg. Misschien hebben ze zelfs een vonk gevoeld om later zelf in deze prachtige beroepen te stappen.
Ook voor ons als EhB is het interessant om kinderen op jonge leeftijd de zorg te laten ontdekken. Laten we blijven investeren in de toekomst van onze gezondheidszorg!

Tada verpleegkunde vroedkunde