Japan

KCB haalt banden aan met drie Japanse topconservatoria

Algemeen directeur Dennis Cluydts en de directeur van het Koninklijk Conservatorium Brussel, Jan D’haene, bezochten begin april drie conservatoria in Japan om de samenwerkingsbanden te versterken. Naast een bezoek aan de Elisabeth University of Music in Hiroshima, waarmee we al langer samenwerken, gingen ze langs bij het Kyoto City University of Arts en bij Toho Gakuen College of Drama & Music in Tokyo. In Hiroshima woonden zij de academische opening bij en werd een samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

Het conservatorium heeft interessante historische banden met Japan alsook een traditie van muzikale uitwisselingen. De aanvankelijke aantrekkingskracht bij studenten voor viool en piano - die zich vaak ook wilden voorbereiden op deelname aan wedstrijden - verbreedde naar andere instrumenten. Door de jaren heen hebben verschillende Japanse musici en componisten gestudeerd aan of samengewerkt met docenten en studenten van het conservatorium wat heeft bijgedragen aan de culturele uitwisseling tussen België en Japan op het gebied van muziek.

Enkele gerenommeerde Japanse musici die aan het Koninklijk Conservatorium Brussel doceren of gedoceerd hebben:

• Yuzuko Horigome, violiste - 1ste laureaat Koningin Elisabethwedstrijd en docent viool.
  • Ryo Terakado, barokviolist en artist in residence voor barokviool.
  • Hidemi Suzuki, barokcellist en voormalig docent barokcello.
  • Katzura Mizumoto, pianiste en pianobegeleidster.
  • Takeda Tomonori, klarinettist en docent basklarinet.

Dit bezoek aan Japan kadert in de strategische doelstelling om meer kwalitatieve samenwerkingsakkoorden uit te werken. De Elisabeth University of Music in Hiroshima, waarmee een hernieuwd samenwerkingsakkoord werd ondertekend, is trouwens vernoemd naar ‘onze’ koningin Elisabeth en werd gesticht in 1948.

De ondertekening van de hernieuwde samenwerking met de Elisabeth University of Music in Hiroshima

Academische opening van de Elisabeth University of Music.

Besprekingen aan het Elisabeth University of Music.

Groepsfoto in het Toho Gakuen College of Drama & Music in Tokyo

Besprekingen met de collega's van Toho Gakuen College of Drama & Music.

Groepsfoto in het Kyoto City University of Arts.

Kyoto City University of Arts

Het Itsukushima-schrijn in Miyajima.

De Yasakapagode in Kyoto.