Kinderen tijdens een voorstelling over 'gender'.

Jongens, meisjes en de ruimte tussenin

Tweedejaars van de opleiding Pedagogie van het jonge kind werkten gedurende een volledige week rond het thema ‘Gender’. Ze gingen op zoek naar gedrag en culturele aspecten die aan mannen en vrouwen worden toegeschreven. Alles werd vertaald naar een kleurrijke voorstelling voor kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar.

Na de performance werden er creatieve workshops aangeboden, werd er gefilosofeerd en nagedacht over 'jongens, meisjes en de ruimte tussenin'. De meningen van de kinderen liepen uiteen, maar waren stuk voor stuk boeiend. Zo klonk er dit: “Er zijn geen verschillen tussen jongens en meisjes, maar wel tussen iedereen.” “Ouders moeten niet te veel tussenkomen, wij kinderen hebben vrijheid nodig.” “Door de auto die je koos, wist ik dat je een jongen wou worden…” en “Gender is raar.”