Graduaat Winkelmanagement intervisie

Intervisie geeft een boost aan het Werkplekleren binnen het graduaat Winkelmanagement (HBO5)

Intervisie voor werkplekleren in het graduaat Winkelmanagement inlassen is zeer waardevol. Op hun werkplek zijn de stagiairs immers alleen, hebben ze geen rechtstreeks contact met hun studiegenoten noch met hun docenten. De intervisiegroep doorbreekt de “eenzaamheid”. In kleine groepjes (max.5) is er gelijkwaardigheid en vertrouwen. Iedereen deelt zijn ervaringen met elkaar. Ze weten wat ze kunnen verwachten. Deze uitlaatklep is belangrijk.

De studenten uit het eerste jaar leren deze zelfhulpmethode kennen en ook waarderen. Zo helpen ze elkaar als echte collega’s om beter te worden in hun taken op de werkplek. De collega-werkplekleerders bespreken vakinhoudelijke en technische kwesties uit de winkel, de problemen die het persoonlijk functioneren belemmeren, de uitvoering van hun taken en van hun nieuw beroep als winkelmanager. Zo leveren ze een bijdrage aan de ontwikkeling van hun eigen competenties en die van hun medestudenten.

Na de tweede intervisie vroegen we aan de eerstejaarsstudenten Winkelmanagement naar enkele quotes:

• “Bij Carrefour is het gezellig. De sfeer is prettig. De klanten winkelen er met plezier. De medewerkers werken er met plezier.”
  • “Bij Van Gastel staat het werkplekleren centraal. In vergelijking met andere winkels nemen ze de stage au sérieux en zien ze je graag groeien.”
  • “Bij Brico mag je leuke collega’s verwachten. Het is er fijn werken en ze zien je potentieel. Collega’s helpen je en dragen bij tot je ontwikkeling tijdens je stage.”
  • Over “Moderna” in Schepdaal: “We besteden volle aandacht aan de wensen van de klanten. We houden rekening met hun persoonlijkheid en pasvorm. Onze productlijnen zijn innovatief en zijn er voor de bruid, de suite en casual chic.”
  • “Bij Bristol kijk je na afloop terug op een leerrijke en plezierige periode die je je voor altijd zal herinneren.”
  • “Bij Brico zijn er heel veel producten. Je doet er dus ontzettend veel productkennis op. Gelukkig werk je er in team.”
  • “Bij Casa voel je je écht thuis. ?”

Over de inhoud van het werkplekleren zelf zijn de studenten enthousiast. Het besef groeit dat ze echt wel elke hoek van de winkel moeten gezien hebben om te kunnen functioneren als winkelmanager. Ze willen de verschillende taken van alle collega’s kennen. Op die manier krijgen ze inzicht in de verantwoordelijkheid van de winkelmanager.

Met dank aan Isuf, Eliot, Ray, Dilara, Cankat, Arno, Jia Wei, Stéphanie, Naomi, Naomi en Deborah voor hun deelname aan de tweede intervisie binnen “Werkplekleren 2: Focus op de winkel” .

Wil je meer weten over het graduaat Winkelmanagement? Surf dan snel naar de opleidingspagina.