Stadsarchief Leuven

Internationale Archiefdag

Vandaag, 9 juni, is het Internationale Archiefdag. Dé dag waarop de archiefsector, het belang van archieven en archiefbeheerders in de kijker wordt gezet. Zo ook onze studenten Informatiebeheer. Benieuwd naar wat archiefbeheer net inhoudt? Volg onze eerstejaarsstudenten doorheen het academiejaar.

1e dag: excursie naar het Stadsarchief Leuven

Traditiegetrouw starten onze eerstejaarsstudenten het academiejaar met een excursie naar de site van Tweebronnen en een bezoek aan het Stadsarchief Leuven. Zo worden ze onmiddellijk ondergedompeld in de sector en krijgen ze een eerste blik achter de schermen van de archiefsector. Bekijk hieronder enkele sfeerbeelden van de eerste dag van het academiejaar.

Eerste stage en jobshadowing

Al in het 1e semester lopen verschillende van onze studenten stage in de sector en dus in archiefinstellingen en archieven van besturen. Zo waren er al studenten actief in het CIVA, Rijksarchief te Hasselt en  Amsab-ISG. In de loop van het tweede semester waren meerdere studenten actief in de sector met stageplaatsen in het Stadsarchief Leuven, Provincie Limburg, Stedelijk Archief en Documentatiecentrum Aarschot en de Erasmushogeschool Brussel.

Om meer vertrouwd te raken met werken in een organisatie jobshadowen studenten één dag de collega's van de dienst Informatiebeheer van de centrale administratie van de Erasmushogeschool Brussel. Zo volgden ze collega's die actief zijn binnen functioneel beheer van de MS 365-omgeving van de hogeschool en het databeheer en uitbouw van BI-toepassingen. Eén groep volgde de archivaris van onze instelling, bracht een bezoek aan de archiefruimte en registreerde enkele series.

De rest van het academiejaar

Werken in de informatiesector en in archieven is kiezen voor een job met afwisseling. In de loop van het eerste jaar leren onze studenten aan de slag gaan met analoge en digitale informatie. Ze leren archiefstukken metadateren aan de hand van internationale standaarden en in specifieke archiefbeheersystemen en gaan aan de slag met digitaliseringsprojecten. Zo verwerven onze studenten de nodige digitale competenties om aan de slag te gaan in de sector.

graduaat Informatiebeheer