Internationale partners STEAM+

Internationaal project STEAM+

Enkele docenten van de opleidingen Kleuteronderwijs en Pedagogie van het jonge kind zijn volop bezig met het bundelen van de best practices van alle partners van het internationale mobiliteitsproject STEAM+ , dat nog tot het einde van dit academiejaar loopt.  Het project zal dan 3 jaar gelopen hebben. De  onderwijsinstellingen in de 6 EU-landen die deelnemen aan het STEAM+ project, waaronder Erasmushogeschool voor België, hebben allemaal één doel gemeen: de basisvaardigheden op het gebied van wiskunde, wetenschap, technologie, bouwkunde en kunst vergroten.

Een van de beste manieren om van elkaars ervaringen te leren, is het uitwisselen van goede praktijken in verschillende Europese pedagogische omstandigheden. In het kader van het mobiliteitsproject STEAM+ gingen de internationale projectpartners dus bij elkaar op bezoek. Zo ontving EhB als laatste in rij de partners in ons land, van 26 februari tot 2 maart 2023.

Ze werden door EhB-studenten en collega’s ondergedompeld in de visie rond STEAM binnen de opleidingen PJK en LKO. Samen bezochten ze ook verschillende partners om de STEAM-aanpak in de praktijk te zien. Zo waren ze te gast in kleuterschool De Muziekladder in Schaarbeek en Kinderdagverblijf Roodebeek in Sint-Lambrechts-Woluwe. En in het Koninklijk Belgisch instituut voor Natuurwetenschappen maakten ze met een gids kennis met hun aanbod gericht op kleuters.

Ter afsluiting van het project komen alle partners in juni nog eens samen voor de finalisering van het eindrapport, dat door EhB zal opgesteld worden. Wordt dus vervolgd…

Bezoek Natuurhistorisch Museum
Bezoel Campus Kanal

STEAM+

Het “Steam +” Erasmus-project wil de creatieve en kritische denkvaardigheden van de toekomstige burgers van de EU ontwikkelen. Het wil de creativiteit, innovatie en digitale competentie in voorschools onderwijs stimuleren, om de creatieve en kritische denkvaardigheden en de capaciteiten van elk kind in Europa te vergroten.

6 Europese landen doen mee aan het project. Elke partner binnen het project is verantwoordelijk voor 1 aspect. Erasmushogeschool Brussel zal de final publication/paper produceren met de best practices die kunnen worden overgedragen naar verschillende talen en culturele omstandigheden.