Samen met de VUB geloven we in de kracht van interprofessionele samenwerking. Daarom organiseren we jaarlijks het IPO (interprofessioneel onderwijs)-project ‘Ethische Casusavonden’.

Ethische casusavonden: Een interprofessioneel avontuur

Samen met de VUB geloven we in de kracht van interprofessionele samenwerking. Daarom organiseren we jaarlijks het IPO (interprofessioneel onderwijs)-project ‘Ethische casusavonden’.

Verschillende opleidingen aan één tafel

Tijdens de ethische casusavonden brengen we studenten van verschillende opleidingen rond de tafel. Samen buigen ze zich over complexe ethische vraagstukken. Want in de echte wereld komen we vaak situaties tegen waarin verschillende disciplines moeten samenwerken om tot een oplossing te komen. Dit project biedt onze studenten de kans om die interprofessionele samenwerking te ervaren en te versterken.
Dit jaar namen maar liefst 242 studenten deel aan de casusavonden. De studenten kwamen uit onze opleidingen biomedische laboratoriumtechnologie, voedings- en dieetkunde, vroedkunde, verpleegkunde en de opleidingen farmaceutische wetenschappen, kinesitherapie en psychologie van de VUB.

De casussen werden begeleid door 12 docenten van diverse opleidingen en plenair besproken onder het toeziend oog van twee professoren: Prof. Dr. Michel Deneyer en Prof. Peter Theuns van de VUB.

Twee boeiende casussen die dit jaar aan bod kwamen:

Casus: ROTA-VIRUS
Een 26-jarige laborant werkt in het UZ Brussel en woont samen met zijn moeder in Jette. Zijn moeder is een onthaalmoeder die dagelijks zorgt voor 5 peuters. Op een dag verwerkt de laborant een staal en ontdekt hij dat het positief is voor het ROTA-virus. Tot zijn verbazing staat de naam van één van de kindjes op het staal, hetzelfde kindje waar zijn moeder dagelijks op past. Wat moet de laborant doen? De ouders beweren dat de koorts van het kindje is verdwenen, maar is dat wel zo?

Casus: Rusthuis
Een diëtiste en een bejaardenhelpster bereiden samen de maaltijd voor Meneer Hermans, een bewoner van het rusthuis. Meneer Hermans lijdt aan een zeldzame nierziekte en moet een strikt zoutarm dieet volgen. De artsen hebben specifieke richtlijnen gegeven. Maar wat als meneer Hermans klaagt dat het eten smakeloos is? Hoe balanceren de diëtiste en de bejaardenhelpster tussen medische voorschriften en de behoeften van de bewoner?

Enthousiaste Studenten

Na afloop van de casusavonden peilden we bij de deelnemende studenten naar hun ervaringen. Zij waren erg tevreden en enthousiast.
Dit project biedt niet alleen een unieke leerkans, maar versterkt ook de band tussen verschillende opleidingen binnen onze universitaire associatie.