Caroline in het buitenland

Caroline gaat internationaal

Caroline Ghislain, tweedejaarsstudente Hotelmanagement, ging voor haar studie op Erasmus-uitwisseling naar Spanje en ging op buitenlandse stage naar Frankrijk. Lees hieronder haar persoonlijk verhaal over deze buitenlandse ervaringen.

Erasmus-uitwisseling

Tijdens het eerste semester van deze jaar kreeg ik de kans om te studeren aan de Universitat Autònoma de Barcelona, waar ik mijn kennis heb opgedaan in toerisme- en hotelmanagement. Ik had lessen marketing, menselijke relaties, ondernemerschap, technologie in toerisme, enz.

Hoewel het niveau niet hetzelfde was als in België. Het heeft me toch geholpen om mijn angst om voor een publiek te spreken te overwinnen, omdat de meerderheid van de taken die we moesten doen groepswerk en presentaties voor de hele klas waren. Ik heb echt het verschil opgemerkt met België, waar de meeste taken alleen worden uitgevoerd en er uiteindelijk weinig presentaties voor de klas zijn in vergelijking met Spanje (vooral in mijn opleiding).

Bovendien kreeg ik de kans om connecties te leggen met studenten van over de hele wereld. Ik woonde in een appartement in de wijk Eixample, waar we met ongeveer 20 mensen woonden, elk met een eigen kamer. Ik heb nauwe banden gesmeed met mensen van verschillende nationaliteiten, waarbij we veel plezier hadden en samen tal van activiteiten ondernamen. We bezochten musea, deden creatieve activiteiten, maar ik moet toegeven dat we ook veel feestten. Barcelona is een ongelooflijke stad om in te wonen als jongere. Er is het strand, de bergen en de stad bruist van het leven. Het openbaar vervoer is wijdverspreid en goedkoop. Daarnaast heb ik buiten schooltijd ook 4 uur per week Spaanse lessen gevolgd om mijn taalvaardigheden verder te ontwikkelen, aangezien al mijn lessen op school in het Engels waren.

Ik had ook het geluk om een paar dagen naar Sevilla te gaan en een paar dagen in Rome tijdens mijn Erasmus. Barcelona zal een van de beste ervaringen blijven van mijn jeugd.

Buitenlandse stage

Aangezien ik ervan houd om uit mijn comfortzone te stappen en dol ben op reizen begon ik op 15 april aan een nieuw professioneel avontuur in Frankrijk. Na meer dan 9 uur rijden vanuit België met mijn ouders, kwamen we aan in het charmante dorp Gordes. Misschien zegt deze naam je niet veel, maar weet dat het door het prestigieuze Amerikaanse magazine "Travel+Leisure" is uitgeroepen tot het mooiste dorp ter wereld! Als je de serie Emily in Paris hebt gekeken, heb je mogelijk al een glimp opgevangen van dit dorp, vooral in aflevering 6 van seizoen 3, met het hotel en een van zijn restaurants, "Le Clover", geleid door de beroemde chef-kok Jean-François Piège.

Gordes, gelegen in het zuidoosten van Frankrijk, in de regio Provence-Alpes-Côte d'Azur, staat bekend om zijn Provençaalse charme, met stenen huizen, smalle straatjes en een adembenemend uitzicht over de vallei van de Luberon. Het is een geliefde bestemming voor toeristen en liefhebbers van prachtige landschappen.

Na het verzenden van 6582 e-mails en mijn inzet om een passende stage te vinden, leidde mijn zoektocht me naar dit juweel van een hotel, behorend tot de zeer gerenommeerde groep "Les Airelles". Het hotel behoort toe aan de Franse zakenman en miljardair Stéphane Courbit, die ik zelfs het geluk had te ontmoeten, samen met zijn vrouw, tijdens hun bezoek aan de opening van het hotel dit seizoen. De Bastide werd in 2016 bekroond tot Palace. Gerangschikt onder de 500 beste hotels van Travel + Leisure, heeft dit etablissement ook drie Michelin-sterren gekregen. Ik werk hier als stagiaire receptie en gastenrelaties. Deze stage biedt mij een unieke kans om deel uit te maken van zo'n gerenommeerde groep, met de hoop mijn carrière een boost te geven.

Ik hou ervan dat in deze branche klantcontact van het grootste belang is! Gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar te maken gehad met vriendelijke en respectvolle klanten, voornamelijk Amerikanen. Naast klantcontact ben ik ook belast met tal van administratieve taken, zoals het schrijven van het "daily news", het beheren van de kamerslijsten, het schrijven van welkomstkaarten, het beheren van de bewegingen van de gasten, enz. Maar in tegenstelling tot wat je zou kunnen denken, zijn er ook handmatige taken, zoals het klaarmaken van warme handdoeken (oshibori), het opzetten van tafels met lekkernijen en het personaliseren van bagagelabels met de initialen van de gasten.

De Bastide de Gordes strekt zich uit over 10.000 vierkante meter, met 25 miljoen euro aan renovatiewerken, bijna 2000 oude schilderijen en tot wel 220 werknemers tijdens het hoogseizoen. Dit etablissement belichaamt de Franse levensstijl en ademt de Provençaalse inspiratie uit de 18e eeuw, van de decors tot de kledij, en zelfs de meubels, voornamelijk gevonden in Frankrijk.

Mijn werk biedt ons onderdak. Ik deel een huis met drie andere meiden, waar we beschikken over een kamer voor twee personen, een badkamer, een keuken, een woonkamer en een terras met een prachtig uitzicht op de omgeving. We krijgen ook 2 maaltijden per dag (lunch en diner) aangeboden. Als ik een geheimpje mag verklappen, ik werk graag op zondag omdat we dan de restjes van de brunch krijgen, met veel gebak en heerlijke gerechten. Tot nu toe ben ik echt onder de indruk van het eten dat we als werknemers krijgen. Het eten is van goede kwaliteit en zeer gevarieerd.

Zoals je hebt begrepen, geniet ik dus van een ideale werkomgeving, dicht bij grote steden zoals Marseille, Aix-en-Provence en Avignon. Deze ervaring heeft mijn ogen geopend voor nieuwe horizonten en doet me nadenken over mijn toekomst in de horeca, waarbij ik al ideeën koester voor mijn volgende stage volgend jaar.

Droom je net zoals Caroline van een internationale carrière in de hospitality sector? Bekijk dan zeker eens de bacheloropleiding Hotelmanagement!