voorleesweek

Campussen Bloemenhof en Kanal in het teken van voorlezen

Over lezen bestaat nog vaak het beeld dat dat alleen moet gebeuren, liefst in een donker hoekje. Aan EhB denken we daar een beetje anders over. Tijdens de Voorleesweek (21-25 november) wakkeren we graag het leesvuur weer aan met tal van (voor)leesactiviteiten.

Euh? Kunnen wij zelf niet lezen?

Ja, uiteraard kunnen jullie dat. Maar is voorgelezen worden niet nóg veel leuker en makkelijker? Luisteren naar iemand die voorleest werkt ontspannend, inspirerend en verbindend. Bovendien kan voorlezen bijna altijd en overal. Dat laatste bewijzen wij graag tijdens deze voorleesweek.

Liftlezers, kooilezers...

Je zult er deze week niet naast kunnen kijken: lectoren die voorlezen uit hun lievelingsboek, opleidingshoofden die zich ontpoppen tot meester-verhalenvertellers, onthaalmedewerkers die je trakteren op een vleugje poëzie. Tijdens de voorleesweek bevolken liftlezers, kooilezers en restolezers onze campus. Geniet van hun woorden en laat je inspireren.

En studentlezers?

Heb je zelf ook zin om voor te lezen? Gewoon doen! Breng een boek mee (in het Nederlands of in een andere taal), installeer je op een gezellig plekje op de campus en begin eraan. Binnen de kortste keren hangen je medestudenten (én je lectoren) aan je lippen.

Programma:

Woensdag 23/11: Bel woensdagnamiddag tussen 13u30 en 16u30 naar de Voorleestelefoon (02 213 61 41). Kim Ponsaerts (zoetgevooisde radiostem), Stefan Moens (wandelende bibliotheek) of Nathalie Depoorter (taalanker) lezen de mooiste gedichten en verhalen voor, rechtstreeks in jouw oor.

Donderdag 24/11: Nestel je op donderdag of vrijdag in de leeslounge of luister tijdens je pauze naar een lunchlezer (programma zie valven). En kijk zeker ook eens in de pop-up boekenruilhoek op campus Bloemenhof (gelijkvloers tegenover de liften): neem een boek en/of geef een boek!

Nu is het aan jou: Benieuwd van welke auteur je een fragment hoorde? Je favoriete boek of eigen schrijfsels delen? Je taalvaardigheid verder oefenen? Online gaan we gewoon door: scan de QR-code en registreer je op het Oefenplatform Nederlands.

Meer weten over ons taalbeleid? Check dan zeker deze pagina of ga naar het Oefenplatform Nederlands. Schrijf je in via taal.ehb.be of via de tegel ‘Oefenplatform’ op login.ehb.be.

Voorleesweek