De wereld van Sofie
Opinie

Ben Caudron over "Unhinged” in De wereld van Sofie

Unhinged, het is het nieuwe buzzwoord van jongeren. Wat bedoelen ze daar precies mee? En waarom blijken ze een voorkeur te hebben voor "unhinged" meningen als nieuwsbron? Sofie Lemaire onderzoekt dit fenomeen in haar programma "De wereld van Sofie" en gaat in gesprek met Ben Caudron, technologiesocioloog en opleidingshoofd van de bacheloropleiding Communicatie.

Unhinged

Watskeburt? 

Er lijkt een groeiende aantrekkingskracht uit te gaan van al wat en al wie een klein beetje coucou is. Losgeslagen, onvoorspelbaar en raar. Unhinged politici winnen aan populariteit, unhinged meningen online worden net iets meer gewaardeerd. Ben Caudron merkt inderdaad op dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden in de manier waarop studenten hun informatie verkrijgen. Traditionele media en gezagsfiguren hebben aan vertrouwen ingeboet, waardoor mensen hun toevlucht nemen tot alternatieve bronnen die vaak ongewoon en emotioneel geladen zijn.

Wie ongewoon uit de hoek komt, wekt emoties op en daar houden wij van.

Ben Caudron
Ben Caudron
Technologiesocioloog en opleidingshoofd van de bacheloropleiding Communicatie

De zoektocht naar authenticiteit 

Een belangrijke reden voor deze verschuiving is de zoektocht naar authenticiteit. Mensen hebben meer vertrouwen in content die krachtig en emotioneel wordt gebracht. Ben legt uit: “Het lijkt authentieker en waarachtiger omdat het met zoveel emotie wordt gebracht. Mensen zijn meer geneigd te geloven wat met overtuiging wordt verteld.” 

In een tijdperk waarin we overspoeld worden met informatie, is emotioneel geladen content effectiever in het vasthouden van onze aandacht. Politici en media spelen hierop in, omdat emotie een krachtiger wapen blijkt te zijn dan rationele argumenten. “In dit politieke jaar zal elke politieke analist je vertellen dat je geen zieltjes wint met rationele argumenten op dit moment. Je wint aanhang door op de emotie van mensen te spelen.” zegt Caudron. 

De rol van algoritmes 

Sociale media versterken deze trend doordat hun algoritmes inspelen op onze voorkeuren. Een algoritme bepaalt voor ons wat we te zien krijgen op basis van ons vorig gebruik. Dit betekent dat als we een voorkeur laten zien voor emotionele en onconventionele content, we daar meer van te zien krijgen. Dit creëert een cyclus waarin steeds extremere en emotioneel geladen content de norm wordt. 

Het probleem is complex en vraagt om een diepere reflectie. “We moeten nadenken over op welke manier we er weer een beetje hygiëne in krijgen. De oplossing ligt meer in het weghalen van de motieven om ons in die rabbit holes te trekken.” stelt hij. Het ligt eerder in het aanpakken van de onderliggende economische drijfveren achter deze trend dan in het direct reguleren van content.

Media hebben altijd begrepen dat ze succesvol zijn als ze inspelen op emoties. Wat nieuw is, is de opzwepende kracht van het algoritme.

Ben Caudron
Ben Caudron
Technologiesocioloog en opleidingshoofd van de bacheloropleiding Communicatie

Benieuwd naar het volledige gesprek met Ben Caudron? Beluister het hier en ontdek de diepere lagen achter de opkomst van "Unhinged". Of overweeg de bacheloropleiding Communicatie en ga dagelijks in gesprek met de docenten over soortgelijke topics.

Deel dit