Journalistiek

Bachelorproeven Journalistiek in De Standaard en Humo

Het einde van het academiejaar is in zicht! Dat betekent dat het tijd is voor de bachelorproeven, en er is veel animo voor de afstudeerprojecten van de studenten Journalistiek...

De Standaard en Humo

De bachelorproeven van de laatstejaars Journalistiek vinden vlot hun weg naar de reguliere media. Dinsdag verscheen het afstudeerproject van Merel Gelders over dementie en euthanasie in De Standaard (p. 2-3), met Veerle Beel als co-auteur. Het is al het derde afstudeerproject van deze lichting dat daadwerkelijk gepubliceerd wordt, na het duurlopen van Ilana Vantricht (ook in De Standaard) en de jonge gelovigen van Catho De Rouck (in Humo).

AP-coördinator en opleidingshoofd Patrick Pelgrims reageert tevreden, maar is niet verbaasd:

Afstuderen doe je in onze opleiding met een publiceerbaar journalistiek product dat voldoet aan de hoogste professionele eisen op het gebied van informatieverwerving en -verwerking. Je bewijst er mee dat je de verworven kennis en vooral vaardigheden kan concretiseren in een zelfstandig, publiceerbaar werkstuk, en dat verdedig je dan tegenover een jury van ervaren professionals. Een goed afstudeerproject is dus klaar voor publicatie.

Patrick Pelgrims
AP-coördinator en opleidingshoofd Journalistiek

Het gebeurt wel vaker dat die jury van hoofdredacteurs en senior journalists studenten aanraadt om, na het integreren van de gegeven tips en opmerkingen, het journalistieke product ook daadwerkelijk voor publicatie aan te bieden, bijvoorbeeld aan de stagegever. Mét succes, zo blijkt.

Veel leesplezier!

Als je te lang wacht om euthanasie aan te vragen bij dementie: “Mijn vrouw verdwijnt langzaamaan, mijn hart breekt ervan” | De Standaard

Uit het hart | Dat spotten met vegans en vegetariërs, moet dat echt? | De Standaard

Vier jongeren over hun geloof: ‘Ik wil mij echt openstellen voor iets, zonder het te verwerpen omdat het niet bewezen is’ | Humo: The Wild Site