I LOve Science

Wetenschap en misdaad op kindermaat

Jongeren en kinderen warm maken voor wetenschap. Dat is het doel van het I Love Science Festival. Een missie waar ook onze opleiding Biomedische laboratoriumtechnologie (BMLT) mee achter staat. Daarom bemanden docenten en studenten uit de opleiding BMLT drie dagen een workshops tijdens het festival op Tour en Taxis.

Graffitti op het Atomium

Bezoekers konden er een misdaad oplossen. Eén van de bollen van het Atomium was beklad met graffiti. Aan de bezoekers om uit te zoeken wie de dader was. Met deze workshop wilde de opleiding de brug maken naar wetenschap en forensisch onderzoek. “Binnen onze opleiding zit een uniek keuzetraject forensisch onderzoek. Daar wilden we wat mee doen. We wilden de bezoekers laten zien en ervaren dat niet enkel de politie speurwerk doet, maar dat dit ook voor een groot deel in het labo gebeurd,” vertelt docente Lauren Deneyer.

Misdaad op kinderniveau

De grootste opdracht was de ingewikkelde en complexe wetenschap achter forensisch onderzoek en labowerk omzetten in iets toegankelijk voor kinderen. “De graffiti op het Atomium is een misdaad die kinderen nog kunnen begrijpen en die ook niet te schokkend is,” aldus Lauren Deneyer, “In drie verschillende proefjes moesten de kinderen dan de dader opsporen. Bij het eerste standje gingen ze een haarstaal analyseren. Ze konden de kleur van het haar bekijken onder de microscoop. In het tweede standje werkten we met bloed en moesten ze op zoek gaan naar de juiste bloedgroep van de schuldige. Het laatste standje draaide rond DNA. Dat is wal wat abstracter voor de kinderen. Maar kinderen begrepen het wel een beetje, ze noemden het wat mij mij maakt en jou jou maakt. Op het einde konden ze dan de dader aanduiden. De grote schuldige was trouwen The Grinch, goed herkenbaar door zijn groene haren. Eens ze de dader gevonden hadden, kregen ze een sticker met Top Detective.”

Kinderen en studenten

In totaal deden er 450 kinderen mee met de workshops. Die waren erg enthousiast, vooral door het gebruik van witte labojassen, politielint en dergelijke, wat het toch wat echter maakte. De kinderen werden tijdens de proefjes enthousiast begeleid door studenten BMLT.

I Love science