MadMax

Oud-studente Maxime Blieck als eerste Belg op de World Final Breakdance

Maxime - MadMax - Blieck

Nu zaterdag 28 november 2020 is het de finale van de Red Bull BC ONE world final 2020, de grootste breakdance competitie te wereld. EhB-studente, Maxime Blieck, heeft zich als eerste Belg ooit kunnen plaatsen om ons land te vertegenwoordigen. Wij belden haar even op om te zien hoe het met haar gaat.

EhB: Dag Maxime, eerst en vooral proficiat met je plaats in de finale! De wedstrijd start binnen enkele dagen, waar ben jij nu?

Maxime: Ik ben nu al mijn derde week in Salzburg, Oostenrijk. Er werd aan de deelnemers gevraagd om al naar Oostenrijk te komen zodat de organisatie er zelf kan op toezien dat niemand besmet wordt met het virus. We worden regelmatig getest en mogen – naast trainen, eten en slapen – eigenlijk niets doen.

EhB: Word je al wat nerveus, nu de wedstrijd voor de deur staat?

Maxime: Nee, eigenlijk niet. Ik ben goed voorbereid en nu is het vooral rusten en zorgen dat ik al mijn energie kan gebruiken tijdens de finale. Echt stress heb ik niet want ik zit sowieso ook al in het olympisch team, dus ik hoef me niet extra te bewijzen.

EhB: Heb je al kunnen kennismaken met de concurrentie? Of kende je ze al?

Maxime: Ik weet al een tijdje wie de andere deelnemers zijn en uiteraard ken ik ze wel en weet ik hoe ze dansen. De breakdance-wereld is niet echt klein, maar als je er al zo lang in zit dan ken je echt overal ter wereld B-boys en B-girls.

EhB: Ik ben misschien verkeerd, maar ik heb de indruk dat de breakdance-wereld toch eerder een erg mannelijke wereld is. Zijn er veel b-girls en heb je het gevoel dat je meer te bewijzen hebt ten opzichte van de mannelijke dansers?

Maxime: Er zijn inderdaad minder meisjes die breaken maar dat is vaak een voordeel. Omdat er minder meisjes zijn, heb je minder concurrentie en geraak je sneller vooruit en maak je sneller naam. Jongens zijn fysiek uiteraard sterker en hebben daarom minder moeite om bepaalde moves aan te leren, maar we worden wel gelijkwaardig behandeld.

EhB: Wanneer ben jij gestart met breakdance?

Maxime: Ik ben gestart op mijn 14de. Ik hing vaak rond in de skate-wereld en zo ben ik er via via wat ingerold. Dat lijkt laat, maar dat is het niet. Ik ken genoeg dansers die pas rond hun 20ste begonnen en nu bij de absolute top behoren. Ik ben wel speciaal voor het dansen naar Brussel verhuisd, want in Brugge was er niet veel gelegenheid om te gaan trainen en dansen.

EhB: En dan ben je meteen aan de Erasmushogeschool beginnen studeren?

Maxime: Niet meteen, nee. Ik heb eerst een sabbatjaar genomen om uit te zoeken war ik precies wou studeren. Ik heb lang getwijfeld over sportkot, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor communicatiemanagement.

EhB: Een verrassende keuze wel. Waarom juist die opleiding?

Maxime: Goh, het is een heel brede opleiding waarin je veel leert over marketing, branding, do’s & don’ts in de communicatie. Ik heb er echt veel van opgepikt, zeker ook voor mijn carrière als danser.

EhB: Je bent dit jaar net afgestudeerd. Ben je van plan om met je diploma aan de slag te gaan?

Maxime: Voorlopig niet (lacht). Ik ben niet echt een talenknobbel en ook mijn schriftelijk Nederlands is niet top. Ik heb nu de keuze gemaakt om echt voor het breaken te gaan en me daarop te focussen. Maar ik ben wel mijn eigen communicatiemanager en dat loopt – dankzij mijn studie – wel goed. Ik heb geleerd waar je op moet letten: branding, marketing,… daar komt mijn studie zeker van pas, want het is niet genoeg om alleen maar goed te dansen. Je moet ook internationale contacten onderhouden, jezelf goed in de markt zetten en zelf opportuniteiten creëren. En sowieso ben ik blij dat ik mijn diploma heb behaald, dat kan ik later altijd nog gebruiken.

EhB: Maxime, bedankt voor dit gesprek en superveel succes in de finale zaterdag. De hele Erasmushogeschool supportert mee!

Wie de livestream van de wedstrijd wil volgen, kan dat op zaterdag 28 november vanaf 20u via deze link.