Bezoek Zuid Afrika

Nog betere samenwerking met Zuid-Afrikaanse instellingen

De eerste week van  juni 2024 bracht een delegatie van onze hogeschool een bezoek aan Kaapstad, Zuid-Afrika, om de banden te versterken met diverse hogeronderwijsinstellingen en onderzoekscentra. Het bezoek had twee belangrijke doelen: het realiseren van structurele samenwerkingen voor onze Zuidwerking, met een sterke focus op transdisciplinair onderzoek, en het bezoeken van vijf van onze studenten Biomedische Laboratoriumtechnologie die momenteel stage lopen in het indrukwekkende Biomedical Research Institute van Stellenbosch.

Stageplaatsen en onderzoeksprojecten

Een van de hoogtepunten van deze reis was de ondertekening van een Memorandum of Understanding (MOU) met de Cape Peninsula University of Technology (CPUT). Tijdens ons bezoek hebben we tal van samenwerkingsmogelijkheden besproken voor de opleidingen Biomedische Laboratoriumtechnologie, Voedings- en Dieetkunde, Verpleeg- en Vroedkunde, Multimedia en Creatieve technologie en Toegepaste Informatica. We kijken ernaar uit om binnenkort een delegatie van CPUT in Brussel te ontvangen om deze samenwerking verder vorm te geven.

Daarnaast brachten we een bezoek aan de University of the Western Cape (UWC), waar de nalatenschap van Mandela zeer voelbaar is. De hartelijke ontvangst daar biedt ons mogelijkheden tot samenwerking, mede dankzij de reeds bestaande banden tussen de UWC en de Vrije Universiteit Brussel (VUB).

Samenwerkingsmogelijkheden voor tal van opleidingen

Zuid-Afrika is een land van uitersten met veel uitdagingen. Dit biedt talrijke mogelijkheden voor interprofessionele samenwerking en community service learning. Dit werd ons bijzonder duidelijk tijdens ons bezoek aan het ziekenhuis verbonden aan de Stellenbosch University. Hier kunnen onze studenten Gezondheidszorg stages lopen die van maatschappelijk belang zijn. Daarnaast biedt het schooltje dat aan het ziekenhuis verbonden is, interessante stageplaatsen voor onze studenten van de Lerarenopleiding. Stellenbosch heeft ook een 'waterinstituut’ wat tal van onderzoeksmogelijkheden geeft. Dit past binnen de SDG ‘clean water and sanitation’ waar ook onze opleiding Landschaps- en Tuinarchitectuur een rol kan spelen. De unieke vegetatie van ‘de fynbos' biedt daarbij veel potentieel voor verder onderzoek en samenwerking.

Als afsluiter hebben de studenten een wildlife crime scène geënsceneerd bij de Wild Forensic Academy waar we als opdracht kregen om de gepleegde misdaad op een juiste manier in kaart te brengen.

’n Baie produktiewe week!

We kijken ernaar uit om de vruchtbare samenwerkingen die tijdens dit bezoek zijn ontstaan, verder uit te bouwen.

Bezoek Zuid Afrika