Winnaars beloftevolle hovenier

Een groene toekomst gevierd

Op de idyllische tuindagen van Beervelde, omringd door de weelderige natuur van het kasteelpark, vierden we de 15e editie van de beroepenwedstrijd “Beloftevolle Hovenier”. Dit evenement, dat plaatsvond op 10 en 11 mei, is niet zomaar een wedstrijd; het is een viering van vakmanschap, duurzaamheid en de onlosmakelijke band tussen onderwijs en het beroepenveld. De “commissie groen ondernemen” van de BFG (Belgische federatie van groenvoorzieners) nam de organisatie op zich met een nobel doel: het beroep van tuinaannemer promoten en professionaliseren. En wat een succes was het!

Resilience

Onze laatstejaarsstudenten landschaps- en tuinarchitectuur hebben hun talent en visie getoond door adembenemende tuinontwerpen te creëren. Satine Beaugendre, met haar ontwerp “Resilience”, een klimaatrobuuste voortuin, werd terecht bekroond tot laureaat. Haar visie op een duurzame toekomst werd prachtig tot leven gebracht door de drie finalisten van de preselectie: de Wijnpers Leuven, Lti Oedelem en PTI Kortrijk.

Zweten

Onder een stralende zon werkten de studenten twee dagen lang hard, met zweet op hun voorhoofd en een vastberadenheid die zelfs de hoogste temperaturen trotseerde. De coaches, hoewel gestrest, recht achter hun teams.
De zevenkoppige jury, bestaande uit ontwerpster Satine, een docent van onze eigen Lta EhB, een plantenkweker, twee tuinarchitecten en twee tuinaanleggers, had de moeilijke taak om de winnaar te kiezen. Uiteindelijk werd het team van LTI Oedelem bekroond tot “Beloftevolle Hovenier 2024”.

Succes

Deze jubileumeditie was meer dan een wedstrijd; het was een bevestiging van de kracht van onderwijs, de passie voor groen en de belofte van een groenere toekomst. Laten we samen blijven groeien en leren, want zoals de tuinen van Beervelde ons laten zien, is er altijd ruimte voor schoonheid en innovatie.

Beloftevolle hovenier