Drones programmeren

Drone-workshops in het FABLAB

Leerlingen uit de 2de en 3de graad Elektromechanica van verschillende scholen over gans Vlaanderen zijn enthousiast aan de slag gegaan met het ontwerpen en samenstellen van hun eigen drones. Het STEM-Drone project, in samenwerking met RTC Vlaams-Brabant, biedt studenten de mogelijkheid om in 5 stappen hun eigen crashbestendige drone te ontwikkelen.

Van onderdelen tot vliegklaar

Onder begeleiding van Bram Speeckaert werden de deelnemers stap voor stap ondergedompeld in de fascinerende wereld van drones tijdens verschillende EhB-ateliers in het FABLAB.

In de eerste fase kozen de deelnemers de benodigde onderdelen en assembleerden ze hun drones. Voor velen was het een eerste hands-on kennismaking met het ontwerpen en bouwen van drones en alle mogelijkheden die deze technologie biedt.

Vervolgens, nadat de drones in elkaar waren gezet, gingen de studenten in een tweede fase aan de slag met programmeren, waarbij ze de basis van coderen onder de knie kregen. Dit alles leidde tot de creatie van unieke, vliegklare drones!

Dé ultieme test

Nu de drones gebouwd, getest en afgesteld zijn, is het moment van de waarheid aangebroken. Op 31 mei 2024 zullen de teams het tegen elkaar opnemen in een spectaculaire dronerace. Drone Racing Flanders zal een uitdagend parcours uitzetten als ultieme test. Hét moment om te laten zien wat ze hebben geleerd en om hun technische vaardigheden te demonstreren!

Studenten assembleren een drone
Studenten krijgen uitleg