We bieden een traject aan waarbij inbrengen van praktijkverhalen door de deelnemers wordt gekoppeld aan (onderzoeksmatige) kennis omtrent leiderschap in de kinderopvang. Dit wordt aangevuld met begeleide intervisie omtrent casuïstiek van de deelnemers.
Wat leer je
Na afloop van het traject:
- ontwikkelde de deelnemer een bij de praktijk passende visie op leiderschap in de kinderopvang;
- reflecteerde de deelnemer hoe hij/zij/die de leiderschapsconcepten in de praktijk heeft toegepast;
- weet de deelnemer waar hij/zij/die terecht kan bij peers en organisaties bij problemen in het team;
- integreert de deelnemer actief de eigen leiderschapsstijl in de opvang.
- past de deelnemer de eigen leiderschapsstijl aan aan de organisatiecultuur om deze te versterken;
- de deelnemer zowel het team collega’s als het individu begeleiden voelt de deelnemer zich sterker in zijn/haar/die leidinggevende rol in de opvang.
Lesgevers
Bert Wastijn en Geert De Raedemaeker
Lesprogramma
In functie van het ondersteunen van deze professionals, is het belangrijk voor het traject om regelmatig ingepland te worden. De keuze hieronder is 1 sessie per maand (3 uur per sessie), startend in oktober en eindigt in juni.
- Sessie 1 (okt '24): Leiderschap in de kinderopvang (theorie en praktijk) + intervisie
- Sessie 2 (nov '24): Team- en groepsontwikkeling (theorie en praktijk) + intervisie
- Sessie 3 (dec '24): Organisatiecultuur (theorie en praktijk) + intervisie
- Sessie 4 (jan '25): Situationeel leiderschap (theorie en praktijk) + intervisie
- Sessie 5 (feb '25): Feedbackcultuur (theorie en praktijk) + intervisie
- Sessie 6 (maa '25): Omgaan met conflicten (theorie en praktijk) + intervisie
- Sessie 7 (april '25): Begeleiden van groepen – de groep (theorie en praktijk) + intervisie
- Sessie 8 (mei '25): Begeleiden van groepen – het individu (theorie en praktijk) + intervisie
- Sessie 9 (juni '25): Leiderschap samengevat + certificatie