Het handelen van pedagogisch Professionals uit het brede veld van de gezinsondersteuning, de kinderopvang en onderwijs wordt sterk beïnvloed door het persoonlijk perspectief. Hoe een pedagogisch klimaat vorm krijgt wordt gestuurd door de intenties van de volwassene. In narratieve coaching gaan we op zoek naar de waarden die deze intenties sturen. Via reflectie en dialoog zorgt narratieve coaching voor een duurzame verandering in de pedagogische praktijk.
In dit traject gaan we, in 6 sessies, concreet aan de slag met Vertel ‘es: een doos voor narratieve coaching ontwikkeld via praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Je gaat samen met andere coaches en coördinatoren via intervisie reflecteren op jouw rol als narratieve coach. Je ondervindt hoe jouw team kunt professionaliseren door in te zetten op de link tussen persoonlijke en professionele identiteit.
Lesgevers
Kaat Verhaeghe en Geert De Raedemaeker
Lesprogramma
De opleiding bestaat uit 6 sessies van 4 uur die telkens doorgaan op donderdag tussen oktober 2024 en mei 2025:
- Sessie 1: Narratieve coaching: 17 okt 2024 13u tot 17u
- Sessie 2: vertel ‘es: 14 nov 2024 13u tot 17u
- Sessie 3: thema’s exploreren: 12 dec 2025 13u tot 17u
- Sessie 4: metaforen en perspectieven: 27 feb 2025) 13u tot 17u
- Sessie 5: hier-en-nu in de professionele context :27 mrt 2025 13u tot 17u
- Sessie 6: terugblik: 24 apr 2025 13u tot 17u
Wat leer je
- De coach positioneert narratieve coaching, als vorm van derde generatie coaching, ten aanzien van andere vormen van coaching.
- De coach kent de basisbegrippen van narratieve coaching.
- De coach reflecteert over de eigen basishouding en vaardigheden via intervisie.
- De coach past een narratief coachingstraject toe in de praktijk via de vertel ‘es methode.
- De coach duidt het belang van narratieve coaching voor de pedagogische praktijk.